Účetní a AML I.
V poslední době se čím dál více hovoří na téma AML. Tato zkratka znamená anti money laundering
čili praní špinavých peněz. Celou tuto problematiku řídí zákon proti legalizaci příjmů z trestné činnosti
a financování terorizmu č. 253/2008 Sb. ze dne 5. června 2008.
Na všech svých školeních se snažím upozorňovat, že všechny naše profese, tedy účetní, daňoví
poradci a auditoři by se měly o tento zákon intenzivně zajímat. Bohužel ne vždy tato slova padají na
úrodnou půdu a mnozí z kolegů ani nevědí, že tento zákon existuje. Cílem tohoto článku je tedy
upozornit účetní a daňové poradce, že jsou povinnými osobami a měli by se o tuto problematiku
zajímat, ale detailní informace o všech postupech jsou nad možnosti tohoto článku, proto by bylo
nanejvýš potřebné se zúčastnit nějakého semináře, kde se dozvědí detailní informace, jak
postupovat.
Celý zákon o AML je plný definic, které bychom si měli nastudovat a podle nich postupovat, takže se
nikdy nemusíme potkat s někým, kdo zcizil nějaké hodnoty a snaží se je legalizovat, ale musíme mít
na vše patřičnou dokumentaci, že jsme přijali opatření, abychom byli na tyto situace připraveni.
Zákon například říká, že legalizací příjmů z trestné činnosti je se pro účely tohoto zákona rozumí
jednání sledující zakrytí nezákonného původu jakékoliv ekonomické výhody vyplývající z trestné
činnosti s cílem vzbudit zdání, že jde o majetkový prospěch nabytý v souladu se zákonem; a
financováním terorismu se rozumí shromažďování nebo poskytnutí peněžních prostředků nebo
jiného majetku s vědomím, že bude, byť i jen zčásti, použit ke spáchání trestného činu teroru,
teroristického útoku nebo trestného činu, který má umožnit nebo napomoci spáchání takového
trestného činu, atd.
Tento zákon ale hlavně určuje takzvané povinné osoby, tedy osoby, které jsou povinny se tímto
zákonem řídit a podle něho postupovat. Musí se jednat o podnikatele, tedy o osoby, které například
účetnictví vedou podle živnostenského zákona, případě daňové poradce a auditory, kteří podnikají
podle zvláštního zákona, ale na svoje jméno a odpovědnost. Netýká se tedy například účetních
v podnikových účtárnách, kteří pracují jako zaměstnanci, případně účetních ve státní správě. Ovšem
zaměstnanců účetních společností se ale tento zákon týká.
Dalšími povinnými osobami jsou například advokáti, realitní makléři, finanční poradci a
zprostředkovatelé, obchodníci s použitým zbožím, ale třeba i podnikatelé, kteří poskytují služby
virtuální adresy.
Povinná osoba má jako hlavní povinnost ztotožnit svého klienta, což znamená že první setkání by
mělo proběhnout osobně, kdy si povinná osoba zapíše všechny údaje klienta, u fyzické osoby všechna
jména a příjmení, rodné číslo, a nebylo-li přiděleno, datum narození, dále místo narození, pohlaví,
trvalý nebo jiný pobyt a státní občanství; jde-li o podnikající fyzickou osobu, též její obchodní firma,
odlišující dodatek nebo další označení, místo podnikání a identifikační číslo osoby, u právnické osoby
obchodní firma nebo název včetně odlišujícího dodatku nebo dalšího označení, sídlo, identifikační
číslo osoby nebo obdobné číslo přidělované v zahraničí; u fyzické osoby, která je členem jejího
statutárního orgánu, údaje ke zjištění a ověření její totožnosti. Všechny tyto údaje musí zapsat do své
složky a připojit případné další dokumenty, například plné moci ale i kopii průkazu totožnosti, kde by
si měl zaznamenat datum platnosti dokladu, aby se případě přesvědčil, zda klient už má nový doklad.
Pokud má povinná osoba nějaké pochybnosti o pravdivosti údajů, musí je doplnit o další údaje tak,
aby identifikace klienta byla úplná. Zákon říká, že pokud se klient odmítne podrobit této vstupní
kontrole, povinná osoba nesmí s ním uzavřít obchod.
Dále by se měla povinná osoba zeptat, zda je klient politicky exponovanou osobou, což je fyzická
osoba, která je nebo byla ve významné veřejné funkci s celostátním nebo regionálním významem,
jako je zejména hlava státu, předseda vlády, vedoucí ústředního orgánu státní správy a jeho zástupce
(náměstek, státní tajemník), člen parlamentu, člen řídícího orgánu politické strany, vedoucí
představitel územní samosprávy, atd. Není podstatné, zda se jedná o českou nebo mezinárodní
scénu. Politicky exponovanou osobou je ale i fyzická osoba, která je osobou blízkou k výše uvedené
osobě , případně společníkem nebo skutečným majitelem stejné právnické osoby, popřípadě
svěřenského fondu nebo jiného právního uspořádání bez právní osobnosti, jako výše uvedená osoba,
nebo je o ní povinné osobě známo, že je v jakémkoli jiném blízkém podnikatelském vztahu s touto
osobou , nebo skutečným majitelem právnické osoby, popřípadě svěřenského fondu nebo jiného
právního uspořádání bez právní osobnosti, o kterých je povinné osobě známo, že byly vytvořeny ve
prospěch výše uvedené osoby. Pokud tedy domyslíme do detailů, tak i milenka starosty je politicky
exponovanou osobou. Pokud klient potvrdí, že je politicky exponovanou osobou, klade to na
zjišťování údajů o klientovi daleko vyšší nároky.
Kontrolu klienta provádí povinná osoba nejen na počátku smluvního vztahu ale i během něj, kdy je
povinna zkoumat původ majetku, který se v podnikání objevuje. Dále je povinná osoba povinna se
přesvědčit, že vůči klientovi nejsou uplatňovány sankce ať už ze strany české republiky, nebo EU
případně OSN. Všechny tyto informace získá na www.finacnianalytickyurad.cz. V poslední době jsou
velmi aktuální sankce proti subjektům z Ruska a Běloruska. Konkrétně od 3. 6. 2022 je zakázáno
poskytovat přímo či nepřímo účetnické a auditorské služby, včetně povinného auditu, nebo služby
daňového poradenství nebo poradenské služby v oblasti podnikání a řízení nebo v oblasti vztahů
s veřejností vládě Ruska; nebo právnickým osobám, subjektům nebo orgánům usazeným v Rusku.
Od 6. 10. 2022 je zakázáno přímo či nepřímo poskytovat architektonické a inženýrské služby, právní
poradenské služby a poradenské služby v oblasti IT vládě Ruska nebo právnickým osobám, subjektům
nebo orgánům usazeným v Rusku. Pokud v současné době někdo tyto služby poskytne, hrozí mu
trestní stíhání.
Povinná osoba si dále musí definovat, co u klienta může být považováno za podezřelý obchod, což se
pro účely tohoto zákona rozumí obchod uskutečněný za okolností vyvolávajících podezření ze snahy o
legalizaci výnosů z trestné činnosti nebo podezření, že v obchodu užité prostředky jsou určeny k
financování terorismu, nebo že obchod jinak souvisí nebo je spojen s financováním terorismu, anebo
jiná skutečnost, která by mohla takovému podezření nasvědčovat, např. negativní informace z médií,
že je klient součástí nějaké trestně-právní kauzy; informace, že skutečný majitel čelí trestnímu stíhání
nebo že se FAÚ takového klienta již dříve zajímal. Zákon následně uvádí řadu příkladů, které mohou
ale nemusejí být za určitých okolností podezřelé, uvádí i rizikové faktory, které by měly povinnou
osobu vést při určování podezřelosti obchodu. Pokud ale povinná osoba zjistí, že by se opravdu
mohlo jednat o podezřelý obchod, je povinna neprodleně oznámit tuto skutečnost FAU. Daňoví
poradci hlásí tyto skutečnosti komoře daňových poradců.
Dále musí každá povinná osoba nejméně jednou ročně provést školení svých zaměstnanců, kde jim
vysvětlí postupy v rámci kontroly klientů. Je vidět, že povinností povinných osob je opravdu hodně, a
ne všechny je možné splnit zpětně, vzhledem k tomu, že zákon je zde od roku 2008 a všechny
povinné osoby se jím měly řídit od začátku podnikání.
Žádný zákon by ale nebyl kompletní bez sankcí za jeho porušení. Zde nemá význam je detailně
rozepisovat, ale za drobnosti je sankce ve stovkách tisíc a za závažnější porušení začínají sankce na
milionu a mohou jít i do 15 milionů korun pro běžné podnikatelské subjekty.
Proto by bylo vhodné, aby se každá povinná osoba připravila na možnost kontroly ze strany státní
správy, což může být nejen specializovaný finanční úřad, ale v určitých oblastech i běžný finanční
úřad a následky mohou být i likvidační.
Bc. Zdeněk Vondrák
Daňový poradce
Boffino Tax s.r.o.