en-Není kontrola jako kontrola aneb jak je důležité nahlížet do spisu
Při všech seminářích na téma daňového řádu se snažím vysvětlovat nejen daňovým poradcům, ale i
účetním, jak je pro ně důležité chodit nahlížet do spisu jejich klientů. Většina z daňových poradců tím
méně účetních nikdy do spisu nahlížet nešla a považují to za zbytečnost, nebo prostě nevědí co by jim
tento úkon mohl přinést. Tomu odpovídá i pohled pracovníků finančních úřadů, protože většina
z nich se tímto postupem také nesetkala a neví, co od toho mohou očekávat. Ve většině se nahlížení
velmi obávají, protože očekávají, že je chceme při nahlížení při něčem nachytat. Velmi mě nedávno
pobavil komentář jedné paní z vyměřovacího oddělení, kam jsem šel nahlížet do spisu a která mi
řekla, že za 15 let, co je na finančním úřadu, jsem první, kdo to od ní chce, a že si to alespoň před
odchodem do důchodu jednou zkusí.
Základem našeho zájmu je spis klienta, který vede každý správce daně pro každý daňový subjekt a
kde se musí nacházet všechny písemnosti, které se týkají daňových práv a povinností dotyčného
subjektu. Musí v něm být uložena kompletní dokumentace, a není možné, aby něco bylo uloženo
někde jinde. Správce daně má povinnost tento spis zpřístupnit daňovému subjektu případně jeho
zástupci na základě plné moci. Pokud přijdete na finanční úřad a požádáte o nahlížení do spisu,
nemůže vás správce daně odmítnout. V rámci spolupráce je dobré se předem domluvit na termínu,
ale pokud potřebujete například v rámci kontroly zjistit, co o vašem klientovi správce daně ví a zda
má spis veden podle zákona, není problém v pracovní dny, tedy pondělí a středu přijít na finanční
úřad a vyžádat si předložení spisu. Správce daně tuto žádost nemůže odmítnout.
Samostatný spis se vede v rámci daňové kontroly. Tam je povinen správce daně ukládat veškeré
dokumenty, které v rámci daňové kontroly proběhly, čili výzvy, přijaté odpovědi, protokoly a další
listiny. Zde je velmi důležitá tzv. vyhledávací část spisu, kam správce daně ukládá dokumenty, které
jsou sice použité v řízení, ale daňový subjekt by se k nim neměl dostat, dokud nebudou v tomto řízení
použity. Je možné se k nim dostat dříve, ale tento přístup si musíte vynutit.
Jde prostě o to, zjistit ze spisu informace, které vám klient neřekne, protože o nich buď ani neví nebo
je nepovažuje za důležité, ale v řízení před správcem daně mohou mít doslova strategickou hodnotu.
Což byl můj případ z letošního roku. Zastupoval jsem klienta při kontrole daně z přidané hodnoty,
která se táhla už takřka tři roky a kde se jednalo o prokázání subdodávek úklidových prací. Vyslýchali
jsme svědky, předkládali důkazy, které jsme měli k dispozici, ale bohužel klient neměl patřičnou
dokumentaci na prokázání subdodávek, jeho dodavatel nebyl příliš kontaktní a vše spělo k doměrku
daně, což se také stalo. Správce daně těsně před uplynutím tříleté prekluzivní lhůty kontrolu ukončil a
vystavil platební výměry s vysokým doměrkem. Při nahlížení do spisu v průběhu kontroly jsem ale
zjistil, že ještě před zahájením daňové kontroly správce daně provedl místní šetření, které bylo
totožné s předmětem daňové kontroly. Díky tomu jsem v souladu s judikátem NSS 7 Afs 39/2020
mohl v rámci odvolání namítnout, že kontrola byla zahájena již tím místním šetřením a tedy již
uplynula lhůta pro možné vyměření daně. Po podání odvolání proti platebním výměrům správce daně
ani neprotestoval, neposílal ani podklady na Odvolací finanční ředitelství a stornoval platební výměry.
Jak je tedy vidět, důsledné studium spisu může daňovým subjektům velmi pomoci ve sporech se
správci daně.
Bc. Zdeněk Vondrák
Daňový poradce
Boffino Tax s.r.o.